Pokud už máte větší dítě, které umí mluvit, vzpomeňte si, jak dlouho mu trvalo, než začalo mluvit česky. Kdy řeklo první slovo? Kdy řeklo první krátkou větu? Kdy začalo mluvit větách?
Takto dlouho může trvat i druhý jazyk a je to zcela v pořádku. Ale, tím, že už bude dítě dělat druhý jazyk, má zkušenost se svým rodným jazykem a také je mentálně vyspělejší, je vysoce pravděpodobné, že to bude trvat kratší dobu, než u rodného jazyka.
Dcera v čerstvých pěti letech začíná anglicky mluvit na už téměř stejné úrovni jako česky. Samozřejmě pořád dělá nějaké chyby, neví jak se co řekne, nedokáže něco vyjádřit. Ale to se jí všechno děje i v češtině. Poslední dobou dělá každý týden obrovské pokroky, protože má položené velmi dobré a velmi silné základy a její znalosti teď narůstají opravdu exponenciálně. Navíc je mentálně vyzrálejší a v angličtině už chápe i pokročilá témata a souvislosti.
Nedávno jsme například těsně přes spaním od ní dostali lekci přírodovědy:
Crabs live in a shell. They are always walking sideways like this (názorná ukazka). I think they don’t have teeth in their mouth but they crunch the food with their hands. Then they put it in their mouth and do like this (názorně polkne). They have small teeth in their tummy, but not like mine!, a little bit different and they crack the food in their tummy into small bits. And that’s how it is done. And I think they eat seagrass!
V klasickém školství se děti začnou učit anglicky ve 2. třídě, učí se až do 9. třídy, pak se učí na střední škole a pak z jazyka mají po 12 letech studia složit maturitu na úrovni B1. Ve vší úctě ke všem studentům i jejich učitelům, celý tento proces považuji za neuvěřitelnou ztrátu času i potencionálu všech zúčastěných.
U dcery předpokládme, že nejpozději než pujde do 1. třídy, pravděpodobně daleko dřív, bude mluvit anglicky zcela stejně jako česky. To by znamenalo, že se na úroveň rodilého mluvčího (C1-C2) dostala zhruba za 4 roky, protože na Peppu se dívala dívat v jejích dvou letech. Nikdy se neučila gramatiku, nikdy se neučila slovíčka, vždy ji ten proces bavil, protože se divála, na to, co ji zajímalo a další znalosti se na to jednouše v pozdějších letech nabalili zcela samy. Není to krásný výsledek? Navíc s porovnáním s klasicou školní metodou?
Moje oblíbená youtube jogínka Adriene, nám vždycky říká:
,,Trust the procces.” ,,Důvěřuj tomu proceseu, důvěřuj té cestě.”
Říkám vám nyní to samé, důvěřujte tomuto procesu.
Začněte pouštět každý den Peppu a vytrvejte. První výsledky uvidíte pravděpodobně po pár měsících. Na začátku to tvrá nejdéle, než začnete vidět výsledky, za rok za dva, začnou znalosti růst exponencionálně na základech, které jste položili. Miminko také nezačne mluvit hned po narození, ale pár měsíců mu tvrá, než řekné první slovo. Ale v momentě kdy to první slovo řekne, jsou jeho znalosti a schopnosti už daleko větší. Ale to my v ten moment nevidíme. Je to v něm schované a na nich začíná postupně stavět znalost rodného jazyka, kterou bude rozvíjte po celý zbytek života.
Vy můžete svým dětem teď položit stejné základy v angličtině a dát jim tak do života velký dar. „Naučit” se anglicky na vysokou úroveň bez stresu, bez učení, bez memorování i bez českého přízvuku.
Z toho budou těžit celý život.
Začněte ještě dnes. Začněte teď! Najdětě si Peppu na Netflixu nebo Youbute a pouštějte ji každý den svým dětem.
Pojďte se podělit o vaše zkušenosti a získat další inspiraci v naší fb skupince Děti umí anglicky!